מוטי ג

משלחת מטעם תהליך קימברלי ביקרה בענף היהלומים הישראלי

משלחת של שבעה איש מטעם תהליך קימברלי ביקרה אתמול בישראל על מנת לבדוק את יישום התהליך בארץ. במסגרת הבדיקה, המשלחת ביקרה בחדר יבוא-יצוא והתרשמה מתהליך הנפקת התעודות.

 

 

המפקח על היהלומים, שמואל מרדכי, מסר כי הושם דגש על שלושה מקרים בהם הגיעו לאחרונה משלוחי יהלומים לישראל בלי תעודות קימברלי. הוסבר לחברי המשלחת כי אחד המקרים, בו היבואן טען שאינו מחויב לתהליך קימברלי, מצוי היום בהליך משפטי בבית המשפט העליון. מרדכי הוסיף כי קרוב לודאי שהיבואן יימצא אשם והיהלומים יחולטו.

 

 

במקרה כזה יועברו הכספים לקידום תהליך קימברלי בעולם. פסיקתו של בית המשפט העליון בנידון תקבע גם את הפעולות שיינקטו בשני המקרים האחרים בהם נעדרו תעודות קימברלי.

 

 

מרדכי הבהיר כי חברי המשלחת הביעו את הבנתם כי נושאים כגון אלה, הקשורים למערכת בתי המשפט בישראל, אינם בשליטתם של ראשי ענף היהלומים. יחד עם זאת, חברי המשלחת הביעו עניין רב בפסיקה לכשתתקבל.

 

 

בדברי ההקדמה, חברי המשלחת שיבחו את מדינת ישראל כאחת המדינות הראשונות שהזמינה בדיקה חוזרת. של תהליך קימברלי. מרדכי הביע בשם תעשיית היהלומים הישראלית את נכונותה לענות לכל שאלה הנוגעת לתהליך קימברלי בשקיפות מלאה.

 

 

ראש המשלחת, קריסטיאן ברגר מהאיחוד האירופאי, ציין שמטרת הביקור השני היא לברר אם נותרו סוגיות מהביקור הראשון ב-2004 שעדיין טעונות טיפול. הוא הוסיף שישנן חברות חדשות, כמו טורקיה, בה עדיין לא נערך ביקור ראשון.

 

 

חברי המשלחת הופתעו לגלות כי בישראל כל תהליכי המכס, שחרור הסחורות, הפיקוח והרישוי נמצאים במשרד אחד תחת טיפולו של צוות אחד. זאת בניגוד לפיצול ההליכים בארצות אחרות.

 

 

 

ברגר ציין: "מאז שנת 2004, תהליך קימברלי פיתח תקנים חדשים והממשלות של המדינות החברות בתהליך פיתחו מערכות לבקרה פנימית ופיקוח".

 
הודות למאמצים משולבים של התעשייה, הממשלות, מועצת היהלומים העולמית (WDC) ותהליך קימברלי, יהלומי מריבה ירדו ל-0.2% מכלל היהלומים הנסחרים. ובכל זאת, התהליך עובר בקרה קבועה על מנת להבטיח שלא נותרו בו פרצות.

 
הוא סיים: "ישראל פיתחה מערכת של בדיקות פתע הראויה לשבח. בנוסף לכך, כל התהליכים הקשורים ליבוא ויצוא הסחורות מרוכזים במשרד אחד – נוהל זה ראוי לחיקוי על ידי המדינות האחרות אשר חברות בתהליך קימברלי".

 

 

 

מאת: רחל ליברמן

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן