south africa cullinan premi 8871759

תהליך קימברלי ממשיך לחפש הגדרות חדשות ליהלומי מריבה

תהליך קימברלי שוקל הגדרות חדשות ליהלומי מריבה וסוגיות הנוגעות לזכויות אדם, ה"משפיעות באופן ברור על מצבים כאלו", כך על פי מסמך שאלות נפוצות, שפורסם במקביל להצהרה של ראש תהליך קימברלי (KP), גיליאן מילבונוביץ' (Gillian Milovanovic).

 
על פי המסמך, "הגדרה מעודכנת תהיה מיושמת על יהלומים הקשורים לסכסוכים, שעומדים בסטנדרטים מוסכמים של סכסוכים צבאיים, כגון שימוש בכוחות חמושים בין מדינות, התפשטות השימוש בכוחות מזויינים בין רשויות ממשלתיות לבין ארגונים חמושים, או בין קבוצות כאלה בתוך המדינה".
"הגדרות אלו ייושמו גם על מקרי אלימות שיטתית, כגון הפרעות ומתחים פנימיים המאופיינים באלימות מתמשכת, פעולות אלימות חמורות או פעולות דומות המתמשכות לאורך זמן".

 

 

מסמך השאלות הנפוצות ממשיך ומבהיר, כי "הגדרה כזו לא תיושם על יחידים או מקרים בודדים וכן לא תחול על אלימות שאינה קשורה ליהלומים".
הבהרה זו באה כתגובה לדאגות שהביעו מדינות החוששות שמא סוגיות פנים יהוו תירוץ להוצאתן מתהליך קימברלי על רקע פוליטי. מדינות אלה כוללות כמה ממדינות היהלומים הגדולות ביותר: רוסיה, סין, ישראל, ומרבים מדינות אפריקה – שכולן כורות, סוחרות או מייצרות יהלומים.

 

 

מילבונוביץ' ציינה כי במהלך הדיונים הוצגו מספר רעיונות והיא צופה שעד תאריך היעד, ב-24 באוגוסט, "יועלו רעיונות נוספים".
ארה"ב דוחפת לשינוי הגדרת יהלומי המריבה כבר זמן מה, והמסמכים האחרונים משקפים זאת. עם זאת, אנשים המקורבים לשיחות הנערכות בנוגע לשינויים אלה ואחרים מציינים, כי הסיכוי ששינוי ההגדרה יתקבל השנה הוא קלוש, במקרה הטוב.

 

מסיבה זו ארה"ב מנסה להעלות את הנושא לראש סדר היום, בתוך שהיא עובדת בצמוד ליו"ר KP הבא – דרום אפריקה – במטרה להשלים את השינוי בשנה הבאה.
מילבונוביץ' הוסיפה כי גם היא שוקלת אפשרות ש-KP יאסור על יהלומי מריבה על בסיס איזורים ולא מדינות. "זה יבסס מבחר תקדימים של KP, כמו ברפובליקה של מרכז אפריקה, כשתהליך קימברלי זיהה בספטמבר 2011 איזורים בעייתיים הנמצאים במזרח המדינה, בלי שהדבר ישפיע על הייצור באזורים אחרים במדינה". בהתאם לכך, צוין, "KP לא צריך להרחיק משתתפים מתהליך קימברלי כולו, על מנת לאמץ שינוי מסוג זה".

 

חלק מההצעות שנויות במחלוקות ואחרות מעוררות שאלות נוספות, כמו העובדה שעד כה, אישורי קימברלי ניתנו על פי מדינות. כיצד פקידי מכס יתמודדו עם חבילת יהלומי גלם שמקורה במדינה, בה חלק מהאיזורים נמצאים תחת סנקציות ואילו אחרים הם איזורי סחר חופשי. שינוי אחד שיאומץ השנה הוא הקמת גוף מנהלי קבוע, שיהיה אחראי לבצע את חילופי היו"ר השנתיים בצורה חלקה.

 

 

מאת: IDEX Online

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן