במהלך שנת 2011 נותרו זימבבואה והיהלומים שלה במוקד תוכנית תהליך קימברלי (KP) להסמכת יהלומי גלם. הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו אירחה את הכנס של KP השנה, שבראשו עמד מת'יו יאמבה (Mathieu Yamba). ארה"ב, שכיהנה כסגנית, הופכת השנה ליו"ר, בהתאם לנוהל הסטנדרטי של KP מיום הקמתו.
במרץ 2011 אישר תהליך קימברלי לזימבבואה לחדש את מכירת יהלומי הגלם שלה. במכתב לחברי KP כתב יאמבה, כי כל החלטה של הארגון להפסיק יצוא יהלומים ממדינה כלשהי, חייב להיות כפוף ל"מנגנון אמין יותר, שכולל אימות של טענות והליך הוגן".

 

בין שלל התגובות לאישור זה, היתה גם הטענה של האיחוד האירופי, על פיה החלטתו של יאמבה לא בוצעה במסגרת הליך הוגן (תהליך קימברלי קובע כי ההחלטות חייבות להתקבל בהסכמה כוללת).
בתגובה לטענתו של חבר פרלמנט, על פיה יהלומים שנכרו באיזורים מרנגה וצ'יאדזווה (Chiadzwa) בזימבבואה עדיין לא אושרו על ידי תהליך קימברלי, אמר נשיא דרום אפריקה, ג'ייקוב זומה (Jacob Zuma), כי זימבבואה עומדת בדרישות של תהליך קימברלי, וכי היא רשאית למכור את היהלומים תחת בקרה עצמאית.

 

בדצמבר 2011 הכריזה קבוצת רפפורט (Rapaport Group) על הטלת חרם על יהלומים שנכרו בשדות מרנגה (Marange) בזימבבואה. היו"ר, מרטין רפפורט (Martin Rapaport), אמר כי הקבוצה תחרים כל חברה שתמשיך לסחור ביהלומי מרנגה, והתרה בהם להישאר עירניים, בציינו כי היהלומים הללו מאופיינים בגוון ירוק בולט.

 

בתחילת השנה הזהיר תהליך קימברלי, כי כריית יהלומים בחוף השנהב (Ivory Coast) ממשיכה להתבצע ללא הפוגה, וכי יהלומים שנהביים – האבנים היחידות בעולם, אשר עדיין מקוטלגות כ"יהלומי מריבה" על פי ההגדרה המקורית של הביטוי – עלולים להיות מוברחים דרך מדינות שכנות, תוך הפרה של הסנקציות שהטילו מועצת הבטחון של האו"ם ותהליך קימברלי.

 

הארגון החוץ-ממשלתי גלובל וויטנס (Global Witness), אחד ממייסדי תהליך קימברלי, פרש מן הקבוצה בדצמבר 2011, בהכריזו כי KP למעשה נכשל בהפסקת המסחר ביהלומי מריבה. על פי מייסדת הארגון, שרמיין גוץ' (Charmain Gooch), ה-KP נכשל בניסיון למנוע מסחר ביהלומים מחוף השנהב; לא התמודד עם "הפרות חמורות של החוקים", שביצעה ונצואלה; ולא הצליח למנוע מיהלומים לממן "שחיתות ואלימות בזימבבואה".

 

מצטרפים חדשים :

ב-2011 הצטרפה סוואזילנד לתהליך קימברלי, והיו דיווחים כי גם מוזמביק (אשר מוזכרת פעמים רבות כאיזור העברה בלתי חוקית של יהלומי זימבבואה מוברחים), עשויה להצטרף לקבוצה עד סוף השנה.

 

סווזילנד מצטרפת לתהליך קימברלי

 

קבוצת רפפורט מטילה חרם על יהלומי מרנגה

 

החרמה של שתי חברות כריית יהלומים מזימבבואה

 

תושבי מרנגה שפונו משדות היהלומים מחכים לפיצוי

 

חרם בקרב חלק ממשתתפי כנס תהליך קימברלי בנובמבר

 

הודו אוסרת ייבוא יהלומי מרנגה עד שחברי תהליך קימברלי יגיעו לקונצנזוס

 

נשיא WFDB משבח את הסכם KP ליהלומי מרנגה

 

הסכם יהלומי מרנגה מעלה חיוך בסוראט

 

תקציב זימבבואה יתוקן לטובת מכירת יהלומי מרנגה

 

יהלומי מרנגה עדיין מהווים מקור לדאגה

דילוג לתוכן