בשנת 2013 השלים תהליך קימברלי (KP) מעגל שלם עם יושבת הראש הראשונה של התהליך, דרום אפריקה, שלקחה שוב את תפקיד ההנהגה. מינויה של סין לסגנית יו"ר מציינת את הפעם הראשונה שבה המדינה משחקת תפקיד מנהיגותי ב-KP.

 

תחילת השנה היתה שקטה עבור KP, לפחות במבט חיצוני, עם מעט דיווחים ופרסומים חדשותיים אודותיה. במקביל נעשתה עבודה רבה מאחורי הקלעים. בחודש מאי אמר יו"ר KP, השגריר ולילה נלפו (Welile Nhlapo), במסיבת עיתונאים של הכינוס התשיעי של מועצת היהלומים העולמית (WDC) בתל אביב, כי הפגישה הקרובה תקבע את גורל הסנקציות על הרפובקליה של מרכז אפריקה (CAR). ואמנם, באותו חודש הושעתה חברותה של CAR בתהליך קימברלי.

 

עם סגירת הכנס השנתי של WDC במאי, כינס אלי איזקוב – לשעבר נשיא WDC, פגישה בלתי רשמית של בכירי הממשל בנוגע לשינויים המוצעים ב-KP, בניסיון למצוא דרך להתקדם עם הרפורמות המוצעות.

 

בפגישה הלא רשמית נכחו שרת הכריה של דרום אפריקה, סוזן שבנגו (Susan Shabangu); השר לפיתוח המכרות והכריה של זימבבואה, אוברט מפופו (Obert Mpofu); עוזר מזכיר המדינה האמריקאי, חוזה פרננדז (Jose Fernandez); ראש המחלקה לשירותי חוץ של האיחוד האירופי, טונג-לאי מרגה (Tung-Lai Margue); יו"ר KP, ולילה נלפו; מתאם מרכז היהלומים של בוצואנה, ג'ייקוב תמאגה (Jacob Thamage); והיועץ המיוחד ליהלומי מריבה במשרד החוץ האמריקאי, בראד ברוקס-רובין (Brad Brooks-Rubin). בפגישה השתתף גם אבי פז, שהתמנה לנשיא WDC חודש אחר כך.

 

לאחר הפגישה תיאר אותה איזקוב כ"בונה" וככזו שנערכה "ברוח טובה". לדבריו, "אני מקווה שפגישה זו הניחה את היסודות למשא ומתן חיוביים יותר, שיובילו להסכם בסופו של דבר. נציגי מדינות אפריקה מצד אחד ונציגי ארה"ב והקהילה האירופית מצד אחר מבינים, כי יש להגיע להבנות שיאפשרו לגשר על הפערים ולמצוא דרך משותפת להתאמת תהליך קימברלי למאה ה-21".

 

האירוע המשמעותי ביותר ב-KP אשתקד חל בספטמבר, כאשר האיחוד האירופי הודיע על החלטתו להסיר את חברת הכריה הממשלתית של זימבבואה מרשימת הגופים האסורים בסחר, צעד שהוביל לביטול החרם על יבוא יהלומי גלם מהמדינה. בכתב העת הרשמי של האיחוד האירופי הוסבר, כי הסרת הסנקציות חלה גם על חברות יהלומים הפועלות בזימבבואה בשיתוף תאגיד פיתוח המכרות של זימבבואה (ZMDC). בין החברות הללו ניתן למנות את משאבי מרנגה (Marange Resources), קנדיל (Canadile), מבדה (Mbada), קימברוורת' (Kimberworth) ותאגיד כריית היהלומים (DMC).

 

 

לקראת סוף השנה דיבר נשיא WDC אבי פז בישיבה של KP ואמר, כי מועצת היהלומים העולמית תומכת במאמצי ארגון תהליך קימברלי (KP) לבצע רפורמה בתקנותיו. פז ציין עוד, כי בחודש שעבר חידשה המועצה את התקנון שלה, בשאיפה ליושרה ושקיפות גדולים יותר. פז גם חזר על הודעתו של קודמו בתפקיד, שתמך בהכללת מעשי אלימות שאינם מתקיימים במסגרת מלחמת אזרחים בסמכות KP.

 

בחודש נובמבר נבחרה אנגולה כסגן יו"ר KP ל-2014, ובראש התהליך עומד החל מהראשון בינואר 2014 ווי שוואנזונג ( Wei Chuanzhong).

 

בדצמבר 2013 יצאה CAR בקריאה להסיר את איסור הסחר ביהלומיה, בטענה שהיא זקוקה להכנסות ממיסי המכירה כדי לשקם את כלכלתה הרעועה. "ליהלומים אין שום קשר למצב ברפובליקה של מרכז אפריקה", אמר הרברט גויאן דג'ונו-אהבה (Herbert Goyan Djono-Ahaba), שר המכרות בממשלת המעבר שנועדה להוביל את המדינה לבחירות חדשות. "הטלת החרם על המדינה התבססה על הערכות סיכונים, אך אין שום הוכחה שיהלומים מימנו את המלחמה", אמר.

 

דג'ונו-אהבה טען עוד, כי CAR מילאה את הדרישות להשבת המצב על כנו, אך מומחי KP סירבו לבקר ולאשר את מאמצי הממשלה. עם זאת, לדברי אלן מרטין (Alan Martin), מנהל המחקר בשותפות אפריקה-קנדה (PAC), המשלחת שנועדה לוודא זאת לא יכלה לבקר במדינה משום שהממשלה לא היתה מסוגלת לערוב לביטחונה. "יש חוסר יציבות בשני אזורי כריית היהלומים – המערבי והמזרחי. ניכר שהממשלה אינה שולטת בשדות היהלומים", אמר מרטין.

 

הדו"ח השנתי של תהליך קימברלי לדירוג המדינות המובילות בהפקת יהלומי גלם ב-2012, גילה כי בעוד בוצואנה המשיכה להוביל בהפקת יהלומים במונחי ערך, רוסיה חזרה להוביל את דירוג המדינות המפיקות במונחי נפח. קנדה סגרה את המקום השלישי בדירוג ואחריה ניצבו אנגולה, דרום אפריקה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, זימבבואה ואוסטרליה.

 

בשנת 2012 יוצרו בעולם 127.962 מיליון קרט יהלומים, שנמכרו ב-12.64 מיליארד דולר, מחיר ממוצע של 98.81 דולר לקרט. במונחי נפח, התפוקה העולמית עלתה ב-10% בהשוואה שנתית, אך בעקבות ירידת המחיר הממוצע לקרט בשיעור של 14%, נרשמה ירידה שנתית של 10% במונחי ערך.

 

 

דילוג לתוכן