שוק התכשיטים בארה"ב חווה שנה תנודתית ב-2024. סך המכירות אמנם עלה, אולם חלקים משמעותיים בשוק רשמו ביצועים פחות טובים. יהלומים טבעיים איבדו מהברק שלהם, אולם הצרכנים שבחרו לרכוש אותם היו מוכנים להכניס יד עמוק לכיס, ולשלם עבורם סכומים גבוהים יותר מאשר בעבר.
זו לא הייתה החריגה היחידה מהעקרונות הבסיסיים בשיעור מבוא לכלכלה. הביקוש ליהלומי מעבדה המשיך לזנק, אך מחירי יהלומי המעבדה המשיכו לצנוח, בשעה שצרכנים רואים בהם חלופה זולה, ומצפים לירידות מחירים נוספות בעתיד.
סך מכירות התכשיטים בארה"ב עלה בשנת 2024 ב-1.4%, אולם מספר היחידות שנמכרו ירד ב-1.6%. הביצועים הצנועים נבעו בעיקר מירידה בהכנסות בתחום היהלומים הטבעיים.
בשנים האחרונות, קמעונאים הגדילו בעקביות את שולי הרווח הגולמי, שהגיע בשנה שהסתיימה ל-49.6% בממוצע.
7% מהמוצרים שנמכרו היו באמצעות 'ממו', ורמות המלאי לא השתנו בהשוואה לשנת 2023. זה מצביע על כך שהקמעונאים אקטיביים יותר בניהול הוצאות וצמצום סיכונים. המגמות הללו הן חלק מתהליך ההתאמות מחדש שעובר הענף.
והתשובה לשאלה שמטרידה רבים בתעשייה: בשנת 2024, נתח השוק של יהלומי מעבדה עמד על 14%.
סך מכירות התכשיטים בארה"ב עלה ב-1.4% בשנת 2024
מכירות תכשיטים מוגמרים עלו ב-2.9%
סך מכירות התכשיטים המוגמרים בארה"ב התחזק בשנת 2024, בבשורה חיובית לענף. המכירות רשמו אשתקד עלייה של 2.9% לעומת 2023, שבה נרשמה ירידה שנתית של 3.4% לעומת השנה שקדמה לה.
השיפור במכירות צפוי להיות גבוה משיעור האינפלציה בארה"ב, וזהה לצמיחת התמ"ג במדינה.
העלייה במכירות נבעה מעלייה בהוצאה הצרכנית הממוצעת על תכשיט, שהצליחה לפצות על ירידה במספר היחידות שנמכרו. מספר התכשיטים שנמכרו ירד אשתקד ב-1.6% בהשוואה לשנת 2023.
מחיר התכשיט הממוצע עלה בשנה החולפת ב-4.5% ל-1,090 דולר – העלייה הגבוהה ביותר בחמש השנים האחרונות. העלייה במחיר ליחידה היא חלק ממגמה ארוכת-טווח של צרכנים אמריקאים, המוכנים להשקיע יותר בפריטים שהם רוכשים. מסורתית, הנטייה לרכוש פחות, אך דברים איכותיים יותר, נרשמת כאשר צרכנים מרגישים צורך להעניק משמעות רבה יותר לרכישות שהם מבצעים.
מכירות התכשיטים בעונת החגים ובדצמבר
המכירות של תכשיטים מוגמרים עלו ב-3.4% לעומת נתוני 2023, וזאת למרות ירידה של 3.5% במספר היחידות שנמכרו. המחיר הממוצע לתכשיט עלה ב-7.2% לעומת דצמבר 2023.
מכירות התכשיטים המוגמרים בעונת החגים היו חזקות. בחודשים נובמבר-דצמבר 2024, ההכנסות עלו ב-3.7%, ואילו מספר היחידות שנמכרו ירד ב-3.2%.
הפריטים הנמכרים ביותר בעונת החגים היו שרשרות חוליות, בעיקר מזהב צהוב 14 קראט, שנמכרו במחיר ממוצע של 569 דולר. למקום השני ברשימה הגיעו תליוני זהב אופנתיים משובצים ביהלומים טבעיים, במחיר ממוצע של 534 דולר.
מגמת המכירות של תכשיטים מוגמרים בארה"ב
תכשיטי יהלומים מוגמרים שמרו על יציבות
2024 הייתה שנה קשה לשוק היהלומים הטבעיים, אולם מכירות תכשיטי היהלומים המוגמרים נותרו ללא שינוי. גם כאן, מספר התכשיטים שנמכרו ירד, ואילו המחיר הממוצע עלה במהלך השנה. מספר התכשיטים שנמכרו ירד ב-3% לעומת 2023, בשעה שהמחיר הממוצע לתכשיט עלה ב-3.3% ל-1,981 דולר.
הפריט הנמכר ביותר היו עגילי אופנה, למרות ירידה במספר היחידות שנמכרו. מחירם הממוצע עמד על 1,553 דולר, עלייה של 6.9% לעומת 2023.
זינוק משמעותי של 12% נרשם במספר צמידי הבנגל משובצי היהלומים שנמכרו במהלך השנה.
במהלך דצמבר, נרשמה עלייה של 1.2% בהכנסות ממכירת תכשיטים יהלומים מוגמרים – שינוי כיוון חשוב לעומת הירידות שנרשמו בדצמבר 2023.
חשוב מכך, המחיר הממוצע עלה ב-6% ל-1,956 דולר, בשעה שצרכנים בחרו בבירור ביהלומים גדולים יותר בתכשיטים שרכשו.
הכנסות ממכירת תכשיטים מוגמרים משובצים ביהלומים טבעיים
תכשיטים מוגמרים המשובצים ביהלומי מעבדה: ההוצאה הממוצעת ירדה ב-8%
במהלך 2024, נרשם זינוק של 43% במספר התכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה שנמכרו בשוק האמריקאי, ועלייה של 31% במכירות. זה אמנם נתון מרשים, אך הוא מצביע על האטה לעומת 2023, שבה נרשם זינוק של 50% במספר היחידות שנמכרו, וההכנסות זינקו ב-38%.
נמשכת מגמת ההאטה בביקוש הצרכני. עם זאת, ירידות המחירים של תכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה לא מראות סימני האטה, כאשר במהלך 2024 המחיר הממוצע בקטגוריית התכשיטים הזו ירד ב-8.3% – ירידה חדה יותר לעומת ירידה של 7.9% בשנת 2023.
הפריט הפופולרי ביותר בקטגוריה זו היה עגילים צמודים, עם כרבע ממספר התכשיטים שנמכרו.
במהלך עונת החגים, תכשיטים מוגמרים המשובצים ביהלומי מעבדה איבדו נתח שוק. זה לא חריג, אלא חלק ממגמה שנרשמה מדי שנה בתקופת החגים של נובמבר-דצמבר.
נמשכת הירידה במחירי יהלומים לא משובצים
סך ההכנסות של קמעונאי תכשיטים בארה"ב מיהלומים טבעיים ויהלומי מעבדה ירד אשתקד ב-5%. המגמה השלילית נמשכה לאורך שנת 2024, בשל כמה לחצים שונים בשוק.
ירידה במכירות של יהלומים טבעיים לא משובצים
2024 הייתה השנה השלישית ברציפות שבה נרשמה ירידה במכירות של יהלומים טבעיים לא משובצים, לעומת השנה שקדמה לה. עם זאת, הירידה במכירות בשנת 2024 הייתה מתונה יותר מהירידות הדו-ספרתיות שנרשמו בשנים 2022 ו-2023.
קמעונאי תכשיטים ממשיכים לשמור במלאי יהלומים לא משובצים, לשיבוץ בתכשיטים מותאמים אישית, ובעיקר טבעות אירוסין, שהיו אחראיות בעבר לכ-20% מסך ההכנסות מתכשיטים. חלקם בהכנסות יורד, והסתכם אשתקד ב-18%.
סך ההכנסות מיהלומים לא משובצים ירד בשנה שעברה ב-4.3%, ומספר היחידות שנמכרו ירד ב-6.2%.
מהנתונים עולה כי המחיר הממוצע ליחידה עלה ב-2.1% לעומת 2023, והגיע ל-10,104 דולר. זה נובע מהעלייה בגודל היהלומים הממוצע, מ-1.30 קרט בשנת 2023, ל-1.39 קרט בשנת 2024.
המחיר הקמעונאי הממוצע לקרט יהלומים עמד על 7,274 דולר, ירידה של 4.5% לעומת שנת 2023.
העניין שגילו צרכנים ביהלומים גדולים יותר הוביל לעלייה בביקוש ליהלומים במשקל 2 קרט, שהיו אחראיים לכ-10% מהביקוש, לעומת 8.5% בשנת 2023. ירידות המחירים ללא ספק תרמו את שלהן לעלייה בפופולריות של יהלומים במשקל זה.
בחודש דצמבר, ההכנסות מיהלומים לא משובצים ירדו ב-3.5% לעומת דצמבר 2023, ואילו מספר היחידות שנמכרו ירד ב-8.2%. המחיר הממוצע ליחידה עלה ב-5%.
בעונת החגים של נובמבר-דצמבר, המכירות ירדו ב-4% במונחי ערך וב-7% במונחי מספר היחידות שנמכרו. מדובר בנתונים מדאיגים, אך לא בירידות החדות שנרשמו בעונת החגים של 2023.
מגמת המכירות של יהלומים טבעיים לא משובצים בארה"ב
ירידה בהכנסות ובמחירים של יהלומי מעבדה
בשנת 2024, ההכנסות מיהלומי מעבדה לא משובצים ירדו ב-7.2%, לצד עלייה של 18.6% במספר היחידות שנמכרו. כפי שקרה בעבר, זה נובע מירידה מתמדת במחירים. המחיר הממוצע צנח ב-21.8% ל-2,443 דולר ליחידה. משקל היהלום הממוצע עמד על 2.03 קרט.
ירידות המחירים המתמשכות מובילות קמעונאים לנקוט בשתי אסטרטגית, כדי להתמודד עם המגמה. האחת היא דרישה לקבל יותר סחורה בממו. בממוצע, 48% מהמוצרים שנמכרו בשנת 2024 היו בממו, לעומת 45% בשנת 2023. השנייה היא העלאת שולי הרווח הגולמי. בשנת 2024, שולי הרווח הגולמי עמדו על 68%. בניגוד לדיווחים מסוימים בשוק, שולי הרווח הללו רק ממשיכים לעלות. עד דצמבר 2024 הם כבר הגיעו ל-70.9% ולא הראו שום סימני ירידה. בדרך זו, מנסים הקמעונאים לשמור על שולי הרווח הגולמי שלהם.
הזמינות של יהלומי מעבדה גדולים יותר היא מנוע חשוב לחיזוק הביקוש הצרכני. בשנת 2024, מכירות יהלומי המעבדה במשקל 2 ו-3 קרט היוו 42% מסך המכירות, במונחי מספר היחידות שנמכרו.
בעונת החגים, ההכנסות הקמעונאיות ממכירת יהלומי מעבדה לא משובצים ירדו ב-10% לעומת השנה הקודמת, ואילו מספר היחידות שנמכרו עלה ב-15.8%. המחיר הקמעונאי הממוצע צנח ב-22.3% ל-2,185 דולר, ושולי הרווח הגולמי זינקו לשיא של 70.8%.
מגמת ירידה שנתית במכירות של יהלומי מעבדה לא משובצים בארה"ב
מאת עידן גולן